De interessantste inzichten van de SAP Concur Benelux Customer Advisory Board

Op donderdag 29 november organiseerde SAP Concur Benelux haar jaarlijkse Customer Advisory Board. We brengen je graag op de hoogte van de belangrijkste inzichten en gespreksonderwerpen van die avond.

Patrick Klaver

Het is mooi hoe een rivier altijd zijn weg vindt. Komt het een obstakel tegen? Dan buigt het water zich af naar een plek waar het wel vrij kan stromen. Zo is het ook gegaan met de Vecht, een prachtige rivier die als een slang door Utrecht en Noord-Holland kronkelt. Eind november vond de jaarlijkse Customer Advisory Board van SAP Concur Benelux plaats aan deze rivier, in het Breukelse restaurant Slangevegt. Vijf prachtige klanten deelden hun ervaringen met SAP Concur en praatten over de ambities van hun organisatie. De onderstaande punten wil ik graag uitlichten, omdat ik denk dat deze voor al onze klanten interessant zijn.

User Experience

De aanwezige klanten stipten allemaal het belang van mobiel aan. “De mobiele applicaties die we voor privédoeleinden gebruiken zijn gebruiksvriendelijk en maken ons leven echt makkelijker”, vertelt de aanwezige tafelgast chipmaker Nexperia. “Die ervaring verwachten we tegenwoordig ook van zakelijke applicaties. Dat maakt het enorm belangrijk om de oplossingen van Concur zo functioneel en clean mogelijk te houden, ook nu de functionaliteit toeneemt en het portfolio uitbreidt.”

Vanuit Lumileds benadrukt de aanwezige Treasurer het belang van training: “Voor ons als frequente gebruikers van SAP Concur zijn de applicaties zo vanzelfsprekend, dat we soms vergeten dat eindgebruikers echt baat hebben bij training, want als je hen niet de tijd geeft om de oplossing helemaal onder de knie te krijgen, kun je ook niet verwachten dat ze de mogelijkheden van de oplossing optimaal benutten.” Dat kan Pierre-Emmanuel Tetaz, SVP & General Manager van SAP Concur EMEA en ook aanwezig bij de Customer Advisory Board, alleen maar beamen. “Een goede gebruikerservaring is voor ons het allerbelangrijkste. Daarom introduceren we momenteel stapsgewijs onze nieuwe user interface, die een tweeledig doel dient: enerzijds maken we het zo intuïtief mogelijk voor eindgebruikers om met onze oplossingen te werken, en anderzijds willen we dat de heavy users nóg sneller en efficiënter kunnen werken. Bovendien hanteren we een mobile-first strategie, die ons helpt om aan klantverwachtingen te voldoen.”

Als de aanwezigen van Philips en ASML vragen naar de uitrol van de mobile-first strategie, reageert Craig Liasi, Senior Director Product Marketing SAP Concur EMEA & APAC: “Momenteel is het helaas nog niet mogelijk om de volledige desktop functionaliteit op je smartphone te gebruiken, maar het heeft de komende tijd onze volledige focus om al onze applicaties mobiel te maken. Of je nu onderweg bent of aan je bureau zit; je moet alles zo efficiënt mogelijk op je telefoon kunnen indienen, goedkeuren en volgen.”

Artificial Intelligence (AI)

De toenemende regeldruk is ook onderwerp van gesprek. Want de roep om compliance en de regels rondom privacy nemen toe, net als de hoeveelheid data binnen organisaties. Hoe zorg je ervoor dat declaraties en boekingen aan het reisbeleid voldoen? Hoe beperk je fraude bij het indienen en controleren van declaraties? Hoe bescherm je jouw medewerkers en jouw data? Om het handmatige controlewerk te beperken, heeft SAP Concur een oplossing ontwikkeld die alle declaraties en reiskosten controleert op basis van Machine Learning. Pierre-Emmanuel: “Je hoeft dan niet meer van werknemers te verwachten dat zij de continu veranderende regels en wetten uit hun hoofd kennen. Heel eerlijk: de technologie kan dat tegenwoordig sneller, beter en accurater, dus waarom zou je mensen dit laten doen als je het met machines volledig kunt automatiseren?”

De overname

Als laatste hebben de aanwezigen vragen over de overname door SAP die eind 2014 werd gerealiseerd. Kunnen organisaties zonder ERP van SAP straks nog wel gebruikmaken van SAP Concur? Wat was destijds SAP’s idee achter de overname? En welk voordeel halen klanten van SAP Concur hier eigenlijk uit? Het zijn allemaal logische en terechte vragen. “Aan het begin was er wat onrust toen het nieuws over de overname naar buiten kwam”, aldus Pierre-Emmanuel. “Sommige medewerkers waren bijvoorbeeld bang dat klanten bij ons weg zouden gaan. Het tegendeel is echter waar; sinds de overname zijn we gegroeid, en is er meer dan ooit geïnvesteerd in verbetering en ontwikkeling van onze oplossingen. Onze nieuwe user interface en de machine learning-mogelijkheden zijn daar mooie voorbeelden van.” Daarnaast bieden we organisaties met nieuwe oplossingen als Concur Budget en Concur Invoice echt een totaalpakket op het gebied van Travel, Expense en Spend. Het is sinds dit jaar mogelijk om alle uitgaven van medewerkers te combineren en realtime te volgen via onze oplossingen. Pierre-Emmanuel voegt daar nog aan toe: “Veiligheid blijft topprioriteit, want medewerkers die om welke reden dan ook buiten de online booking tool om hun reis boeken, mogen in geen geval van de radar verdwijnen als zij op reis zijn.”

Trots op onze klanten

Na een heerlijk diner en prettige gesprekken is de Customer Advisory Board ten einde. Als ik naar mijn auto loop, werp ik nog een blik op de rivier die langs het restaurant stroomt. Het doet me denken aan onze prachtige klanten, die niet voort blijven kabbelen maar soms echt tegen de stroom in durven gaan. Die kiezen voor innovatieve oplossingen in de Cloud, en die altijd zoeken naar de juiste flow om verder te groeien en innoveren, welke obstakels ze ook tegenkomen. Ik ben benieuwd naar de oceaan aan mogelijkheden die we de komende tijd met hen gaan ontdekken en benutten. Wordt vervolgd.