Onderzoek onder zakelijke reizigers: boekingsgedrag, Duty of Care en de rol van technologie

Al ruim vier jaar werkt de Global Business Travel Association (GBTA) samen met SAP Concur om het boekingsgedrag van zakelijke reizigers te onderzoeken. Het nieuwste Europese onderzoek bracht diverse interessante bevindingen aan het licht.

De invloed van technologie op het gedrag en de veiligheid van reizigers

Hoe vinden travel managers de juiste balans tussen de behoeften van de business en de verwachtingen van werknemers?

Het gebruik van online boekingtools neemt naar verwachting ook de komende jaren toe. Tegelijkertijd blijkt er voldoende ruimte voor verbetering te zijn als het gaat om boekingsopties, Duty of Care-strategieën en het gebruik van technologie. We zetten enkele van de belangrijkste conclusies op een rij:

Boekingsgedrag

• Meer dan twee derde van de zakelijke reizigers geeft aan dat ze een online reisbureau gebruiken of vliegtickets en hotelreserveringen rechtstreeks bij leveranciers boeken.
  • Het gebruik van zakelijke boekingtools neemt toe. Bijna de helft (47 procent) van de zakelijke reizigers zegt komend jaar vaker gebruik te willen maken van hun zakelijke boekingstool.

Duty of Care

• Minder dan de helft (47 procent) van de zakelijke reizigers geeft aan dat hun organisatie een systeem heeft dat hun reisplannen vastlegt wanneer ze rechtstreeks bij een leverancier boeken. Bij 45 procent kan de organisatie alleen aan hand van declaraties zien waar werknemers zijn geweest voor zakenreizen.
  • Zakelijke reizigers verwachten tijdens het reizen proactieve zorg van hun organisatie. 82 procent vindt het belangrijk dat hun organisatie zicht heeft op hun reisplannen.
  • Bijna driekwart (73 procent) van de zakelijke reizigers verwacht dat hun bedrijf binnen twee uur contact opneemt na een noodgeval of veiligheidsincident.

De rol van technologie

• Naast gebruiksgemak vinden zakelijke reizigers het vooral belangrijke dat een zakelijke boekingstool ondersteuning biedt tijdens noodgevallen (76 procent) en waarschuwt voor veiligheidssituaties op bestemming (74 procent) en tijdens de reis (72 procent).
  • De meeste zakelijke reizigers geloven dat hun organisatie technologisch ‘vergevorderd’ is, maar zien vaak wel ruimte voor verbetering. 28 procent van de ondervraagden is van mening dat de technologie binnen hun bedrijf ‘gemiddeld’ is en ruim 10 procent gelooft dat hun organisaties ‘enigszins’ of ‘helemaal niet vergevorderd’ zijn.
  • Zakelijke reizigers zijn bereid om persoonlijke gegevens te delen met boekingstools, mits informatie op de juiste manier wordt verzameld en gebruikt. Bijna een derde zou het gebruik van persoonlijke gegevens door bedrijfstools toestaan als dit hun veiligheid zou verbeteren.

Maar dit is niet alles. Het onderzoek leverde nog veel meer interessante inzichten op over de verwachtingen en zorgen van werknemers en enkele positieve uitkomsten over zakelijk reizen. Wilt u meer weten?

Download nu het volledige rapport: De invloed van technologie op het gedrag en de veiligheid van reizigers

* Er is een enquête gehouden onder 1252 Europese zakenreizigers in Duitsland (152), Frankrijk (151), de UK (152), Scandinavië (513), België (155) en Nederland (129) via een online panel. Deze enquête is gehouden tussen 21 september en 16 oktober 2018 met respondenten die in aanmerking kwamen als zij (a) fulltime of parttime in dienst waren, en (b) het afgelopen jaar meer dan een keer een zakenreis hadden gemaakt.