Bleisure neemt een vlucht in EMEA-regio

De tijd dat medewerkers tijdens een zakentrip enkel hotel en kantoor zien, lijkt op zijn retour. Bleisure is de nieuwe norm: een manier van reizen waarbij zakendoen met de nodige sightseeing wordt gecombineerd. Zo blijkt uit actuele cijfers van SAP Concur,  marktleider op het gebied van Travel, Expense & Invoice oplossingen.

De cijfers van SAP Concur laten zien dat het aantal bleisure-trips in de EMEA-regio vorig jaar met 46 procent is gestegen, met Tel Aviv, Londen, Parijs, Dubai en Frankfurt als absolute topbestemmingen. Wereldwijd nam het aantal zakenreizigers dat business en leisure in één trip combineert van 2016 naar 2017 toe met 20 procent. De stijgende lijn tekent zich niet alleen af bij de grotere organisaties en multinationals, maar ook bij mkb’s. Want sinds dat SAP Concur in september Hipmunk lanceerde – een oplossing speciaal voor het midden- en kleinbedrijf – boekte één op de vijf zakenreizigers in deze doelgroep een trip inclusief (extra) overnachting op zaterdagnacht.

Regio’s, generaties en branches

Om de data op dezelfde manier te interpreteren, definiëren we een bleisure-tip als een zakenreis inclusief een overnachting op zaterdag. In de EMEA-regio boekte 27 procent van de reizigers in 2017 een dergelijke reis, vergeleken met 44 procent in APAC en 19 procent in de VS. Opvallend detail is dat de behoefte aan bleisure niet generatieafhankelijk blijkt te zijn; 38 procent van het aantal bleisure-boekingen is afkomstig van millennials, op de voet gevolgd door babyboomers en Generatie X, die beide goed zijn voor 31 procent.

De cijfers maken bovendien inzichtelijk in welke maanden de meeste medewerkers in 2017 een bleisure-trip boeken. Ten opzichte van dezelfde maanden in 2016 laten vooral de maanden maart (81 procent), februari (49 procent) en mei (48 procent) een flinke stijging zien. Qua sectoren is de bleisure-trend vooral populair in de maakindustrie, technologie en farmacie.

Bleisure draagt bij aan goede balans tussen werk en privé

"Dat bleisure toeneemt verbaast mij niet, het draagt bij aan een goede balans tussen werk en privé. Zakenreizigers willen naast werken ook ontspannen op de bestemming. Via organisaties als Airbnb kunnen zij heel gemakkelijk prijsvriendelijke accommodaties boeken op bruisende plekken. Onze cijfers laten dat ook zien; 70 procent van de boekingen via Airbnb bevatte een zaterdagovernachting, vergeleken met 10 procent bij reguliere hotelboekingen. De behoefte aan bleisure neemt de komende jaren alleen maar toe, nu is het aan organisaties om hun beleid aan te passen", zegt Patrick Klaver, Managing Director van Concur Benelux.

Bleisure in het reisbeleid

"Door bleisure op te nemen in het reisbeleid geven organisaties hun medewerkers een signaal dat ze naar hen luisteren en een goede balans tussen werk en privé ook belangrijk te vinden”, aldus Klaver. “Een luisterend oor zorgt voor meer waardering, een hogere tevredenheid, productiviteit en behoud van talent."

De steeds groter wordende groep bleisure-reizigers ‘dwingt’ organisaties ertoe om hun huidige beleid voor reizen en declareren kritisch tegen het licht te houden, en medewerkers meer mogelijkheden te bieden voor indrukwekkende reiservaringen.

Belangrijke overwegingen

Hoe ga je als organisatie om met de bleisure-trend? En wat moet je als reiziger weten voordat je een trip gaat maken? We delen graag een aantal overwegingen zodat je bleisure een boost kunt geven.

Travel Managers

• Ben je gedekt? Maakt blended travel al deel uit van je beleid en zijn medewerkers van dat beleid op de hoogte? De kans is groot dat medewerkers business en leisure trips al combineren, zonder dat ze op de hoogte zijn van het bijbehorende beleid. Communicatie is dus belangrijk, zodat boekingen zoveel mogelijk binnen het beleid vallen.
  • Heb je inzicht in waar jouw medewerkers zijn? De veiligheid van medewerkers en de zorgplicht zijn enorm belangrijk bij bleisure, want de grenzen van wie waarvoor verantwoordelijk is gaan door elkaar lopen. Leg dus duidelijk vast welke deel van de reis gedekt is door de reisverzekering van de organisatie en welk deel niet. Dan kan daar geen verwarring over ontstaan.
  • Wie betaalt wat? En hoe? Over het algemeen betalen organisaties voor de retourvlucht en voor alle kosten die reizigers maken rondom het zakendoen. Medewerkers betalen dan zelf voor de uitgaven die ze doen in hun vrije tijd. Het vastleggen van uitgaven wordt echter complex als je niet definieert waar business eindigt en leisure begint. Denk dus goed na over hoe je deze twee processen wilt scheiden.
  • Wie boekt wat? Bepaal of medewerkers hun bleisure-trips mogen boeken via de online booking tool van jouw organisatie. Uit recent onderzoek van SAP Concur en de Global Business Travel Association blijkt dat 78 procent van de organisaties het soms of altijd toestaat om het leisure-component van een zakenreis te boeken via de organisatie. Maar dit blijft nog altijd een keuze van de travel manager.

Reiziger

• Voordat je gaat: verdiep je in het reisbeleid van jouw organisatie. Sommige organisaties hebben de mogelijkheden voor bleisure al verder uitgewerkt dan andere. Check dus vooraf welke uitgaven je kunt declareren en welke niet, en welk deel van je reis onder de reisverzekering van je organisatie valt. Dat maakt het proces eenvoudiger en veiliger, zowel voor jou als voor jouw werkgever.

Voor meer informatie: www.concur.nl.