Hoe en waarom de rol van de travel manager verandert

Uit recent onderzoek van GBTA blijkt dat de rol van de travel manager binnen organisaties de afgelopen vijf jaar steeds belangrijker geworden is. De travel manager biedt steeds meer toegevoegde waarde. Om deze toegevoegde waarde te kunnen bieden, richten travel managers met minstens vijftien jaar ervaring zich op nieuwe verantwoordelijkheden. Ze besteden:

  • 65% meer tijd aan data, analyses en rapportages
  • 70% meer tijd aan het beoordelen van nieuwe technologieën
  • 64% meer tijd aan het managen van veiligheid en communicatie

 

Het GBTA-rapport ‘Lost in Translation’ laat zien wat de drijvende krachten zijn achter de evolutie van de travel manager:

1. Onzichtbare uitgaven - Twee van de vijf hotelkamers worden niet via de daarvoor bestemde interne corporate kanalen geboekt. Dit geldt zowel voor bedrijven met strikte regels voor corporate travel als voor bedrijven met een minder strikt reisbeleid.     

2. De veiligheid van reizigers - In noodgevallen kunnen medewerkers erop rekenen dat hun werkgever snel contact met ze opneemt, soms al binnen een uur. Bedrijven hebben ontdekt dat ze sneller kunnen reageren wanneer ze oplossingen voor veiligheid, travel en declaraties integreren.   

3. De tevredenheid van reizigers - Tegenwoordig willen bedrijven gefocust zijn op de reiziger. De bedrijven die dat ook echt waarmaken, voorzien hun reizende medewerkers van gebruiksvriendelijke, mobiele reistechnologie om de reizigerstevredenheid te verhogen.

 

De rol van de travel manager wordt veel strategischer en beperkt zich niet meer tot vertrouwde domeinen zoals het oplossen van problemen met reserveringen en het onderhandelen met leveranciers. Dat betekent ook dat de ervaren travel manager niet langer solistisch in de organisatie werkt, maar steeds nauwer samenwerkt met andere teams.

 

Lees het rapport van GBTA en ontdek hoe de rol van de travel managers verandert en hoe zij meerwaarde leveren met hun managed corporate travel programma’s.

Loading next article