Hoe de verschuiving naar mobiel boeken je zakelijk reizen regeling beïnvloedt

Reistechnologie is in de afgelopen tien jaar flink veranderd, en die ontwikkeling zet nog wel even door. Phocuswright onderzocht in 2017 de zakelijke boekingsgewoonten van 2.300 reizigers. Het bleek dat 88% van de zakelijke reizigers hun smartphone gebruikt voor boekingen – meer dan dat een laptop wordt gebruikt. Het mag dus geen verrassing zijn dat er in de laatste jaren een verschuiving plaatsvond naar mobiel boeken. Zelfs babyboomers boeken direct bij leveranciers via mobiele apps. Laten we eens op een rijtje zetten hoe dit je regeling voor zakelijk reizen kan beïnvloeden.

1. Toename van onzichtbare uitgaven

Onzichtbare uitgaven, reisdata die niet op de traditionele manier wordt vastgelegd in bijvoorbeeld TMC-rapportages, vormen een grote uitdaging voor travel managers. Er zijn inmiddels verschillende oplossingen die je helpen inzicht te krijgen in deze uitgaven. Toch moeten travel managers blijven zoeken naar nieuwe kanalen waarlangs onzichtbare uitgaven binnenkomen en groeien. Een voorbeeld van zo’n kanaal zijn nieuwe, aanbiederonafhankelijke boekingsapps die losstaan van online reisbureaus, waarmee de kans groter wordt dat reizigers boeken bij aanbieders die buiten je beleid vallen.

2. Onvermogen om je Duty of Care te managen

De meeste bedrijven hebben Duty of Care programma’s voor hun reizende medewerkers. Maar het onderzoek van Phocuswright laat zien dat de meeste zakelijke reizigers niet op de hoogte zijn van deze programma’s. Ook weet het grootste deel van de reizende medewerkers niet dat travel managers via corporate booking tools en relaties met leveranciers beter kunnen zorgen voor hun veiligheid. Zo gaf 50 procent van de ondervraagden aan dat zij een nieuwe hotelboeking via hun smartphone hadden gedaan. Daardoor missen Duty of Care programma’s, die grotendeels afhankelijk zijn van TMC-rapportages, mogelijk een hoop cruciale gegevens.

3. Minder naleving van het beleid

Zakelijke reizigers doen vaak hun best om hun bedrijf zo min mogelijk op kosten te jagen door te boeken via een extern kanaal. Vaak hebben ze echter niet door dat zij de organisatie juist benadelen door niet te boeken via de aanbevolen kanalen. Dat kan bijvoorbeeld negatief uitpakken in onderhandelingen met leveranciers. De toename van reizigers die boeken via hun smartphone komt overeen met de toename aan reizigers die zeggen dat ze ‘meestal’ boeken via het reisbeleid, ten opzichte van reizigers die dat ‘altijd’ doen. Naarmate deze trend zich voortzet zullen online attachment rates niet meer de enige valide maatstaf zijn die compliance aan hotelkanalen meet.

Download het rapport van Phocuswright voor meer inzicht in het veranderende gedrag van zakelijke reizigers en ontdek waarom het noodzakelijk is dat de beste regelingen voor zakelijk reizen 100% van de uitgaven vastleggen en monitoren.